Certificatul de situatie de urgenta vs. Forta majora prin prisma prevederilor OUG 29/2020
Prin Ordonanta de Urgenta a Guvernului 29/2020, s-a legiferat situatia IMM-urilor care si-au redus sau incetat activitatea pe perioada starii de urgenta , in baza deciziilor emise de autoritatile publice competente. Dar, ce se intampla cu societatile comerciale a caror activitate a fost afectata in mod indirect din cauza pandemiei COVID-19 ?
Conform art. X din O.U.G. 29/2020 „(1) Pe durata stării de urgență,întreprinderile mici și mijlocii, astfel cum sunt definite de Legea nr. 346/2004 privind stimularea înființării și dezvoltării întreprinderilor mici și mijlocii, cu modificările și completările ulterioare, care și-au întrerupt activitatea total sau parțial în baza deciziilor emise de autoritățile publice competente, potrivitlegii, pe perioada stării de urgență decretate și care dețin certificatul de situație de urgență emis de Ministerul Economiei, Energiei și Mediului de Afaceri, beneficiază de amânarea la plată pentru serviciile de utilități – electricitate, gaze naturale, apă, servicii telefonice și de internet, precum și de amânarea la plată a chiriei pentru imobilul cu destinație de sediu social și de sedii secundare.
(2) Prin derogare de la alte dispoziții legale, în contractele în derulare, altele decât cele prevăzute la alin. (1), încheiate de întreprinderile mici sau mijlocii prevăzute la alin. (1), poate fi invocată forța majoră împotriva acestora numai după încercarea, dovedită cu înscrisuri comunicate între părți prin orice mijloc, inclusiv prin mijloace electronice, de renegociere a contractului, pentru adaptarea clauzelor acestora cu luarea în considerare a condițiilor excepționale generate de starea de urgență.”
„(3) Se prezumă a constitui caz de forță majoră, în sensul prezentei ordonanțe de urgență, împrejurarea imprevizibilă, absolut invincibilă și inevitabilă la care se referă art. 1.351 alin. (2) din Codul civil, care rezultă dintr-o acțiune a autorităților în aplicarea măsurilor impuse de prevenirea și combaterea pandemiei determinate de infecția cu coronavirusul COVID-19, care a afectat activitatea întreprinderii mici și mijlocii, afectare atestată prin certificatul de situație de urgență. Prezumția poate fi răsturnată de partea interesată prin orice mijloc de probă. Caracterul imprevizibil se raportează la momentul nașterii raportului juridic afectat. Nu vor fi imprevizibile măsurile luate de autorități în conformitate cu actul normativ care a instituit starea de urgență.”.
Analizand prevederile legale anterior mentionate observam faptul ca, Ordonanta de urgenta 29/2020 reglementeaza doar situatia intreprinderilor mici si mijlocii a caror activitate a fost afectata in baza deciziilor emise de autoritatile publice competente (in prezent, Ordonantele militare nr 1 si 2 din 2020), respectiv:
– restaurante, hoteluri, cafenele sau alte localuri publice care serveau produse alimentare si bauturi alcoolice si nealcoolice (art. 1 din Ordonanta militara 1/2020);
– intreprinderile care desfasurau activitati culturale, stiintifice, artistice, religioase, sportive, de divertisment sau jocuri de noroc, de tratament balnear si de ingrijire personala, realizate in spatii inchise (art. 2 din Ordonanta militara nr.1/2020);
– cabinetele de medicină dentară (art. 1 din Ordonanta militara nr. 2/2020);
– activitățile de comercializare cu amănuntul a produselor și serviciilor în centrele comerciale în care își desfășoară activitatea mai mulți operatori economici, cu excepția vânzării produselor alimentare, veterinare sau farmaceutice și a serviciilor de curățătorie (art. 2 din Ordonanta militara nr.2/2020).
In ce conditii poate fi invocata forta majora de IMM -urile la care face referire OUG 29/2020 ?
O prima conditie pentru invocarea fortei majore in vederea obtinerii amanarilor la plata utilitatilor, a chiriei ori a neexecutarii obligatiilor contractuale, este obtinerea certificatului de situatie de urgenta, emis de catre Ministerul Economiei, Energiei și Mediului de Afaceri. Din pacate, aceasta conditie nu poate fi inca indeplinita intrucat nu s-a adoptat procedura de solicitare si de emitere a acestui certificat. Consideram ca fiind esentiala reglementarea de urgenta a acestei proceduri, intrucat prejudiciile cauzate intreprinderilor afectate de cele doua Ordonante militare cresc pe zi ce trece.
In ceea ce priveste invocarea fortei majora in contractele in derulare ( altele decât cele prevăzute la alin. (1) nn. Art. X din OUG 29/2020), legea reglementeaza o conditie suplimentara, si anume initierea unei proceduri de negociere amiabila a contractului cu partenerul contractual. In concret, intreprinderile afectate de Ordonantele militare nr. 1 si 2 din 2020 trebuie sa notifice fiecare partener contractual din contractele in derulare pe care nu le mai poate executa, solicitandu-le modificarea clauzelor contractuale, acordarea unor termene suplimentare de executare a contractului, suspendarea temporara a efectelor contractului etc.
Ce optiuni au intreprinderile care nu se incadreaza in dispozitiile OUG 29/2020?
Din pacate, avand in vedere modalitatea de reglementare la care a apelat legiuitorul prin OUG 29/2020, s-ar putea considera ca intreprinderile care nu sunt vizate de Ordonantele militare nr 1 si 2 din 2020 nu ar putea invoca forta majora. Consideram ca aceasta viziune este eronata si ar cauza prejudiciinconsiderabile majoritatii intreprinderilor mici si mijlocii a caror activitate a fost afectata in mod INDIRECT din cauza pandemiei Covid-19 si din cauza suspendarii activitatii propriilor furnizori si clienti.
De altfel, inclusiv prin OUG 30/2020 se recunoaste implicit ca sunt afectate IMM-urile a caror venituri au scazut cu 25% fata de media incasarilor din perioada ianuarie – februarie 2020. (a se vedea art XI alin. 2 lit. b din OUG 30/2020).
Insa, in cazul acestor societati, pentru invocarea fortei majore este necesara dovedirea in concret a modului in care activitatea intreprinderii a fost afecatata de pandemia Covid-19 si de situatia de urgenta instituita la nivel national.
Prin urmare, afectarea activitatii trebuie dovedita cu documente justificative (de ex situatii financiare, acte de incetare/suspendare a contractelor de munca, a contractelor cu furnizorii si/sau clientii etc).
In egala masura, partile contractante pot stabili , prin contract, conditii mai facile sau mai dificile de invocare a fortei majore. Cu titlu de exemplu, conditia (suplimentara) obtinerii unei certificari de catre o autoritate competenta . Intr-o astfel de situatie consideram necesara eliberarea unui Aviz de forta majora de la Carmera de Comert si Industrie.
In situatia in care nu se prevede obligativitatea obtinerii acestuia in contract, ar fi totusi recomandat ca intreprinderile care doresc sa se prevaleze de forta majora sa faca demersurile pentru obtinerea acestuia. In situatia in care se contesta de catre partenerul contractual situatia de forta majora, acest Aviz poate fi considerat o dovada suplimentara.
Ceea ce este dezavantajos si criticabil referitor la acest Aviz este faptul ca, pentru eliberarea sa, se percepe un cost considerabil (500 euro+ TVA/CONTRACT), iar termenul de eliberare este unul indelungat (15 zile), raportat la urgenta situatiei care determina necesitatea Avizului.
Este evident ca o societate care se gaseste in situatia de a solicita un Aviz de forta majora nu are fondurile necesare pentru indeplinirea obligatiilor contractuale si deci nu are fonduri nici pentru plata acestor taxe.
Desigur, in masura in care partile de comun acord nu vor intelege sa suspende contractul sau sa amane termenele contractuale, partile vor ajunge finalmente in fata instantelor de judecate care, vor decide daca suntem sau nu in situatia unui caz de forta majora.